Joka joulu on jollekkin tullut lahjaksi väkerreltyä kransseja. Parhaimpina vuosina kymmeniä, kun osa matkasi kuusikauppiaalle myyntiin. Nyt ei ollut kätösissä kuin nämä kolme, anopille, äidille ja itselle. Yleensä olen tehnyt tuota rehottavampaa mallia, mutta omaan oveen päätin kokeilla tuollaista sirompaa. Äiteen kranssia en koristellut, hän kun tykkää laitella muovisia "koristuksia" ja minä taasen luonnollisempia. Ja minulla kun ei muovisia edes ollut, niin jätin tuon vaihtoehdon auki, että saapi itse sitten tuunailla. Havuna tässä on oma suosikkini, aivan ihana hopeakuusi. Ei kyllä niin ihana käsiteltäessä... Meillä kun on tuossa talon kulmalla, tai oikeastaan talon kulmassa kiinni iso hopeakuusi, arviolta 10m korkea. Isäntä oli antanut sille kaatotuomion jo ennen minun kuvioihin tuloa, vaan minulla pukkasi sellainen idea, että jos aina joulun alla karsitaan sitä alhaalta ylöspäin ja  vasta havujen loputta kaadettaisiin. Näin ollen kolmena vuotena on karsittu ja nyt ollaan jo räystään korkeudella, että muutama vuosi meneepi vielä odotellessa ja ihmetellessä. Myyntiin menevissä seppeleissä en ole yleensä käyttänyt hopeaa, vaan ihan tavallista kuusta. Ihan vaan koska tavallinen kuusi on edullisempaa ja helpompaa käsitellä. Koristeina oon aikas paljon käyttänyt niintä ja kanelitankoja. Molempia tuli aikoinaan (kouluaikana) ostettua niin isot määrät tukusta edullisesti, että varmasti riittää vielä moneksi vuodeksi.

Mitähän sitä sitten väkertäisi?